Platform Kwartiermakers
Op 7 november organiseerden we een eerste platformoverleg van kwartiermakers in de onderwijsregio's Zuidoost-Nederland.
In de brede regio Zuidoost-Nederland zijn aanvragen gedaan voor 13 onderwijsregio's. In onderwijsregio's werken scholen, lerarenopleidingen, beroepsgroep en eventuele andere organisaties samen in de aanpak van onderwijsarbeidsmartkvraagstukken.
Niet alle vragen laten zich echter beperken tot de geografische grenzen van een onderwijsregio. De vraag is hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Als het gaat om opleiden hebben we al jarenlange ervaring met samenwerken in de brede regio over de grenzen van partnerschappen heen. De regionale platforms (voor po, vo en mbo) zijn hier een mooi voorbeeld van. Iets dergelijks initiëren we nu voor de onderwijsregio's. De organisatie van deze ochtend is afgestemd met de Realisatie Eenheid. In de middag hebben zij op dezelfde locatie een leeratelier georganiseerd voor de landsdelen Oost- en Zuid-Nederland.
Na een uitgebreide kennismaking, hadden we een inhoudelijk blok:
- Hoe kunnen we het onderwijs anders organiseren?
De projectleiders van regio Achterhoek-Veluwezoom vertelden over de Hacketon die ze aan het organiseren zijn om 'out of the box' tot werkbare ideeën te komen (zie presentatie waarin ook een oproep). Onderwijsregio Brabant-Oost VO/MBO zoekt naar mogelijkheden om op dit onderwerp een serious game te maken. In gesprek werd gewezen op de simulatiespel 'met 20% minder' ontwikkeld vanuit Talent voor onderwijs (RAP PO).
- Inductie, wat doe je op welk schaalniveau?
Met 'begeleiden' als éen van de functies van de onderwijsregio, groeit de aandacht voor inductie. Hierbij speelt zeker ook een vraag over schaalgrootte: Wat doet ieder voor zich, wat doen we samen in partnerschappen en onderwijsregio's, breed regionaal of landelijk? Tijdens de bijeenkomst werd hiervoor een denkmodel gepresenteerd.
Bij de afsluiting kwam naar voren dat de rol van RA-ZON niet voor iedereen duidelijk is. De regionale allianties zijn ontstaan uit het bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen. De taakstelling is meebewogen met de ontwikkeling van onderwijsregio's. In afstemming met de Realisatie-Eenheid hebben we een rol tot 'verbinder in de brede regio'. Hoe we daar concreet handen en voeten aan gaan geven, wordt nog uitgekristalliseerd in afstemming tussen betrokkenen uit de opleidingsinstituten en bestuurders PO, VO en MBO.
Onderstaand delen we de presentaties van deze ochtend.